Cari Post lain disini

Saturday, November 1, 2008

WANG KERTAS & DUIT SYILING DI EDARAN

Tahukah anda, semenjak tahun 1967, BNM telah mengeluarkan tiga siri wang kertas dan dua siri duit syiling untuk edaran. Dibawah merupakan maklumat ringkas yang aku perolehi dari info perbankan yang dikeluarkan BNM pada 21 januari 2003 kalau tak salah aku, tetapi kalau salah tolonglah betulkan.




Bagi aku, bagus jugalah BNM keluarkan maklumat berkenaan ini kerana mudah difahami, ringkas dan padat. Sebenarnya dari maklumat-maklumat tersebut ada lagi yang perlu dihuraikan.dan perlu diketahui. Aku ambil sebagai contoh adalah duit syiling siri kedua, kalau diterangkan Tradisi dan Perwatakan Malaysia, susah juga nak fahamkan. Cuba korang ingat-ingat kembali, apakah Tradisi dan Perwatakan Malaysia yang ditempa/diukir pada duit syiling 1 sen, 5 sen, 10 sen, 20 sen, 50 sen dan RM1. Ini kira macam aku buat satu ujian, aku rasa ada yang ingat-ingat lupa. selamat mencuba :D
  1. 1 sen = ?
  2. 5 sen = ?
  3. 10 sen = ?
  4. 20 sen = ?
  5. 50 sen = ?
  6. RM1 = ?

Sumber: Maklumat Am Matawang, Bank Negara Malaysia.

1 comment:

Anonymous said...

blog anda ini amat baik.. tapi kalau tak keberatan boleh tak saya tau jika syiling 5 ringgit tahun 1971 dikeluarkan oleh BNM ? thanks for the info.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Harga Spot Gold Terkini

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute