Cari Post lain disini

Monday, May 27, 2024

Apa Cerita Dengan Duit Syiling LPP50, Siapa Yang Sudah Dapat?

Duit Syiling Peringatan Ulang Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang ke-50 (LPP50)

Senyap sunyi dan tak ada berita berkenaan duit syiling peringatan Ulang Tahun Lembaga Pertubuhan Peladang ke-50 (LPP50), hari tu  (13 Mei 2024) kecoh sekejap bila keputusan tempahan diumumkan. Takkan ramai dah pencen dari dunia hobi numismatik, mustahil kan?

Pihak Bank Negara Malaysia (BNM) pun satu hal, kongsilah info dengan pembeli sebagai contoh tracking no supaya pembeli dapat buat semakan status. Untuk keluaran sebelum ini (walaupun sekali dua) ada juga kongsikan tracking no tapi selepas tu tak ada, tiba-tiba bungkusan dah sampai saja. 

Bahaya juga tiba-tiba bungkusan sampai sekiranya pembeli tiada dirumah, sekarang ni kan tengah musim cuti sekolah (seminggu). Sudah pasti ramai yang sudah merancang untuk membawa famili bercuti, geng Pos Malaysia pun tak semua rajin. 

Ada yang malas, segelintir daripada mereka tinggalkan bungkusan macam tu saja tanpa memaklumkan kepada pembeli terlebih dahulu. Tak percaya?, mykoleksi sendiri pernah kena. 

Bukan sekali tapi banyak kali, seingat mykoleksi hanya sekali saja mykoleksi dimaklumkan oleh pihak Pos Malaysia yang mereka ingin membuat penghantaran bungkusan daripada BNM. Selepas tu dah tak ada, mungkin mereka ada simpan info mykoleksi bagi memudahkan penghantaran dibuat.

Perkara asas (penting) seperti tracking no ini sepatutnya pembeli perlu tahu, pihak BNM takkan nak tunggu "advisor" suruh kongsikan tracking no kepada pembeli baru nak buat. Kesian advisor nanti, banyak perkara perlu difikirkan berkaitan dunia hobi numismatik. 

Isu matawang palsu, matawang error terlepas keluar, penggunaan imej hak milik BNM tanpa kebenaran dan lain-lain lagi perkara yang berkaitan dunia hobi numismatik. Semua itu advisor nak kena fikir penyelesaian, sehinggakan semua advisor terlepas pandang dan sudah bertahun-tahun lamanya berlaku.

Tolonglah jangan bebankan advisor dengan perkara remeh sebegini, semoga keluhan pembeli (mykoleksi) dan mereka yang lain dapat didengari oleh pihak BNM. Sesungguhnya penantian adalah satu penyiksaan, kasihanilah kami.

Rujuk Laman Sesawang https://duit.bnm.gov.my

BNM berkata/menulis, "Penghantaran secara berfasa untuk tempahan yang berjaya dijangka selesai dalam masa 20 hari bekerja dari tarikh pengumuman keputusan tempahan." 

Bagi pembeli yang sudah mendapat duit syiling LPP50 anda, mohon untuk berkongsi di ruangan komen.

Yang menunggu,
mykoleksi

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Harga Spot Gold Terkini

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute