Cari Post lain disini

Tuesday, March 10, 2009

One Dollar Jepun

Lama betul aku tak update blog, sorry semua. Kali ini aku upload pula cerita berkenaan wang kertas "one dollar" yang dikeluarkan pada zaman penjajahan jepun di Malaya (Malaysia). wang kertas jenis ini di keluarkan dalam 2 versi iaitu yang mempunyai siri nombor dan tidak mempunyai siri nombor la...hehehe. Gambar yang aku sertakan dibawah merupakan wang kertas "one dollar" yang dikeluarkan tidak mempunyai siri number, kenapa tidak ada siri nombor?? KERANA wang kertas ini dicetak di Malaya. 



Kalau korang nak tahu, wang kertas yang mempunyai siri nombor telah dicetak di jepun dan dibawa ke Malaya semasa penjajahan jepun. Nampak kan perbezaannya, tetapi ada lagi. Harga untuk wang kertas ini juga berbeza, dah tentulah wang kertas yang ada siri nombor bernilai tinggi. kenapa yang tidak ada siri nombor harganya rendah kerana kuantitinya banyak kerana cetakannya tidak dapat dikawal... cerita orang la sbb aku sendiri pun belum ada lagi masa tu. Wang kertas ini dicetak/diguna pakai pada sekitar tahun 1942-1945 oleh orang Malaya. Wang kertas ini di perbuat daripada "woven paper"  

4 comments:

Unknown said...

salam...

oo yg ni bukan duit pisang ye? mcm kelapa je tgk..

Anonymous said...

vonn;

Yup...ni baru sedikit pengenalan sblm smpi ke duit2 pisang. Apa koleksi terbaru kau skrg??

:D

Unknown said...

salam..

oo ok2..

koleksi aku still 'kalu jumpa,simpan'...hehe

ada la sikit dari mak aku...aku dah pos kat mesra.net:

http://www.mesra.net/forum/index.php?showtopic=69327&st=260&gopid=4882982&#

kalu syiling plak, aku dpt duit 50sen '67 belah tu...

tapi bukan aku beli pon..duit belen beli plaster luka kat kedai..

hehe dah rezeki agaknya.. :D

yg tu nanti aku pos gamba..

Anonymous said...

hai.....aku hafiz dari seremban.kwan aku ader mnta tlg jualkan duit dollar jepun 5 dan 10.duit peninggalan bapa dier.bnyak gak ar.ader nilai ker & baper leh dapat?yg bnyak nilai 10 dollar jepun.tlg call aku at 013-2841972 ASAP.tq



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Harga Spot Gold Terkini

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute