Cari Post lain disini

Wednesday, June 18, 2008

Syiling $1 dan 1 RINGGIT tahun 1993

Syiling $1 atau RM1 sudah lama dimansuhkan oleh Bank Negara Malaysia, ianya dikeluarkan pada tahun 1989 hingga 1996. Duit syiling yang mempunyai simbol “$” telah diedarkan mulai 4 September 1989 manakala duit syiling RM1 yang mempunyai simbol “RINGGIT” pula diedarkan mulai 14 November 1993 berikutan penggunaan ringgit sebagai simbol matawang Malaysia, Ciri-ciri duit syiling RM1 adalah seperti berikut:
  1. Perkataan BANK NEGARA MALAYSIA adalah jelas dimana garisan halus adalah jelas kelihatan
  2. Simbol “RINGGIT” atau “$” dan angka 1 adalah jelas kelihatan
  3. Ukiran timbul motif bunga raya adalah sempurna dimana garisan halus jelas kelihatan
  4. Corak dan reka bentuk sarung keris di belakang duit syiling adalah jelas kelihatan
  5. Gerigi di bahagian tepi duit syiling adalah jelas kelihatan.


Gambar diatas merupakan kepingan logam untuk menghasilkan syiling RM1 atau $1, sebenarnya aku sendiri pun tak pasti samaada ianya asli ataupun tidak, sebabnya benda tu aku dapat dari baki syiling telefon awam "long-long time ago" (dah lama aku simpan, kan dulu syiling $1 dan RM1 boleh diguna untuk telefon awam). Aku letak adalah sekadar untuk berkongsi, jangan percaya 100% yang logam itu asli. Sekiranya dilihat dari segi saiz dan ketebalan, logam ini adalah sama dengan syiling $1 dan RM1 yang dikeluarkan. Ada siapa-siapa yang boleh tolong pastikan ketulenannya? Aku penah tanya kawan-kawan "collector" tetapi diorang pun tak pasti....so, aku tanya sekali lagi dalam blog ni.


Pandangan sisi logam yang belum ditempa



Syling RM1 yang menggunakan simbol "$1"



Syiling RM1 yang menggunakan simbol "1 RINGGIT"


Pandangan sisi

Koleksi syiling $1 dan RM1 sudah lama lengkap aku kumpul, semuanya UNC.

Rujukan: Bank Negara Malaysia

1 comment:

Niewmismatic Error Coins said...

This is a Planchet,because the edge was reeded and the rim was already upsetted.
Good specimen.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Harga Spot Gold Terkini

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute