Cari Post lain disini

Loading...

Friday, March 25, 2011

Wang Kertas RM1000 Tan Sri Dato' Ahmad Bin Mohd Don - Key chain


RM1000 adalah satu nilai yang besar untuk disimpan sebagai koleksi, aku pun begitu. Namun disebabkan aku memang suka mengumpul matawang lama dan baru Malaysia, aku pun menggagahkan diri utuk simpan RM1000 siri ke-7 yang dikeluarkan oleh BNM pada tahun 1995 – 1998. Dicetak oleh Giesecke & Devrient dan no sirinya bermula dengan ZY – ZA, RM1000 yang aku dapat bernombor siri ZA2311188. Wang kertas tersebut telah ditandatangani oleh gabenor BNM ke-5 iaitu Tan Sri Dato' Ahmad bin Mohd Don.
Panjang juga intro aku, sebenarnya apa yang aku nak ceritakan adalah aku telah berjaya memperolehi RM1000 tersebut dengan harga yang amat murah kerana ianya adalah “Keychain” matawang Malaysia, jadi dengan adanya “keychain” tersebut secara automatik aku dah ada koleksi wang kertas RM1000. orang tua-tua penah berkata “Tak dapat gading, tanduk pun jadilah” dan kata aku pula ‘Tak dapat note RM1000 betul-betul, Keychain RM1000 pun jadilah”. Ada juga koleksi RM1000 dalam simpanan walaupun zahirnya adalah berbeza, tapi aku tetap menanam azam untuk mendapatkan koleksi lengkap RM1000 suatu hari nanti. Tak lari RM1000 dikejar nanti boleh dapat juga, apa yang penting kena sabar dan bertindak dengan bijak. Sekarang, aku sedang memburu wang kertas RM100 untuk melengkap koleksi. Dibawah adalah koleksi “Keychain” yang ada dengan aku sekarang, kalau ada yang berminat boleh PM aku;

RM1000 - Tandatangan Tan Sri Dato' Ahmad Bin Mohd Don



RM100 - Tandatangan Tan Sri Dato' Jaffar bin Hussein


RM1 - Tandatangan Tan Sri Dato' Jaffar bin Hussein

4 comments:

iaryylr said...

ya! memang menarik keychain matawang ini!

~ EdarIman Online Mall ~ said...

salam,bro..mane beli keychain tu..hehe!

Haines said...

Nia sy ada duit RM50 sain Ahmad Mohd Don... Sain kat tepi...

zila said...

Saya ada note 1,5,10,20,100 dan 1000 klu berminat nak jadikan koleksi..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Harga Spot Gold Terkini

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute