Cari Post lain disini

Wednesday, October 2, 2024

Pengeluaran Duit Syiling Peringatan Bersempena dengan Pertabalan KYDMM SPB Yang di-Pertuan Agong ke-XVII

Embargo : Untuk siaran segera
2 Okt 2024

Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini mengumumkan pengeluaran duit syiling peringatan bersempena dengan pertabalan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Sultan Ibrahim sebagai Yang di-Pertuan Agong Ketujuh Belas pada 20 Julai 2024.

Duit syiling peringatan ini dikeluarkan dalam tiga denominasi:

Duit Syiling Peringatan Emas (pruf)

Duit syiling pruf ini diperbuat daripada emas dengan ketulenan 999.9 dan berat setiap keping ialah 8 gram. Nilai muka duit syiling ini ialah RM100 dan akan dijual pada harga RM3,250 sekeping. Sejumlah 300 keping telah ditempa.

Duit Syiling Peringatan Perak Sterling (pruf)

Duit syiling pruf ini diperbuat daripada perak sterling dengan ketulenan 92.5 dan berat setiap keping ialah 31 gram. Nilai muka duit syiling ini ialah RM10 dan akan dijual pada harga RM275 sekeping. Sejumlah 1,300 keping telah ditempa.

Duit Syiling Peringatan Emas Nordic Brilliant Uncirculated (B.U.)

Duit syiling emas Nordic B.U. ini diperbuat daripada tembaga serta beberapa logam lain dan berat setiap keping ialah 8.5 gram. Nilai muka duit syiling ini ialah RM1 dan akan dijual pada harga RM16.50 sekeping. Sejumlah 5,000 keping telah ditempa.

Duit syiling peringatan ini juga dijual sebagai Set 2 dalam 1 yang mengandungi sekeping duit syiling perak sterling (pruf) dan sekeping duit syiling emas Nordic (pruf). Harga jualan setiap set ialah RM330. Sejumlah 1,300 set tersedia untuk pembelian.

Maklumat teknikal mengenai duit syiling peringatan ini diperincikan dalam Lampiran.

Reka Bentuk Duit Syiling

Reka bentuk duit syiling peringatan ini adalah seperti yang berikut:


Nota:
  1. Dari kiri ke kanan: Duit syiling perak sterling (pruf), emas Nordic B.U. dan emas (pruf)
  2. Sila rujuk Lampiran untuk saiz duit syiling yang sebenar.
Bahagian Hadapan – Potret Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XVII Sultan Ibrahim dipaparkan pada bahagian tengah duit syiling berlatarbelakangkan corak motif tumbuhan lada hitam.

Nama baginda "SULTAN IBRAHIM" pula tertera pada sekeliling bahagian atas duit syiling.


Nota:
  1. Dari kiri ke kanan: Duit syiling perak sterling (pruf), emas Nordic B.U. dan emas (pruf).
  2. Sila rujuk Lampiran untuk saiz duit syiling yang sebenar.
Bahagian Belakang – Jata Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong dipaparkan pada bahagian tengah duit syiling berlatarbelakangkan corak motif tumbuhan lada hitam.

Teks "PERTABALAN SERI PADUKA BAGINDA YANG DI-PERTUAN AGONG XVII" tertera pada sekeliling bahagian atas duit syiling. Nama “BANK NEGARA MALAYSIA” sebagai pihak berkuasa yang mengeluarkan duit syiling peringatan ini pula dipaparkan pada sekeliling bahagian bawah duit syiling bersama-sama dengan nilai muka “100 RINGGIT” bagi emas (pruf), “10 RINGGIT” bagi perak sterling (pruf) dan “1 RINGGIT” bagi emas Nordic B.U.

Jualan Duit Syiling Peringatan

Bagi memberikan peluang yang saksama kepada orang ramai untuk membeli duit syiling edisi terhad ini, setiap individu hanya boleh membeli satu Set 2 dalam 1, satu keping duit syiling emas (pruf), satu keping duit syiling perak sterling (pruf) dan tidak lebih daripada lima keping duit syiling emas Nordic (B.U.).

Orang ramai boleh membuat tempahan melalui duit.bnm.gov.my mulai pukul 11:00 pagi pada 2 Oktober 2024 hingga pukul 11:00 malam pada 13 Oktober 2024.

Orang ramai dinasihatkan supaya membuat tempahan menerusi sistem dalam talian BNM sahaja dan bukannya melalui mana-mana pihak lain. Semua tempahan akan dipertimbangkan dengan sewajarnya dan tiada keutamaan akan diberikan kepada tempahan berdasarkan tarikh dan masa tempahan. Sekiranya jumlah tempahan yang diterima melebihi jumlah yang ditawarkan, cabutan akan dibuat untuk menentukan tempahan yang berjaya.


Nota: Harga yang dinyatakan di atas termasuk 10% Cukai Jualan dan Perkhidmatan (Sales and Services Tax, SST), kecuali duit syiling peringatan emas yang dikecualikan di bawah Klausa 71.18 Perintah Cukai Jualan (Barang Dikecualikan Daripada Cukai) 2022.

Bank Negara Malaysia
2 Oktober 2024

Sumber asal: www.bnm.gov.my

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Harga Spot Gold Terkini

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute