Cari Post lain disini

Sunday, December 28, 2008

Yang di-Pertuan Agong Malaysia

Seperti anda sedia maklum Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah adalah Sultan Terengganu yang ke-16. Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-13, ketua perlembagaan Malaysia mulai 13 Disember 2006. Baginda menerima pendidikan awal di Sekolah Rendah Sultan Sulaiman II dan kemudiannya meneruskan pendidikan pada peringkat menengah di Sekolah Menengah Sultan Sulaiman, Kuala Terengganu. Seterusnya Baginda telah berangkat ke luar negara untuk melanjutkan pelajaran di Geelong Grammar School di Victoria, Australia dari tahun 1980 hingga 1981. Sebelum mengikuti kursus tentera di luar negara, Baginda berkesempatan meneruskan kursus Bakal Tentera Melayu Diraja di Kem Sebatang Karah, Port Dickson, Negeri Sembilan mulai 18 Mei 1981 selama 3 bulan. Selanjutnya, Baginda telah mengikuti kursus tentera PRE SMC (E) 33 di Army School of Languages mulai 2 November 1982 hingga 31 Mei 1983 serta kursus SMC 33 di Royal Military Academy, Sandhurst, England mulai 3 Mei 1983 hingga 9 Disember 1983. Baginda telah ditauliahkan pangkat Leftenan Kehormat di Kor Kavalri Diraja pada 1 Mac 1984. Itulah sedikit sebanyak berkenaan baginda, tetapi aku rasa seperti tidak lengkap sekiranya kita tidak mengenali Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang terdahulu iaitu yang pertama hinggalah ke-12. Bagi aku, penting bagi kita sebagai warganegara malaysia mengenali semua Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Malaysia. Di atas sebab itulah aku mengambil inisiatif untuk membawa anda semua mengenali kesemua Yang di-Pertuan Agong Malaysia secara ringkas. Sila lihat gambar dan sedikit penerangan dibawah;

Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong

Al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah


D.K.M., D.K.T., D.K.R., D.M.N., S.U.M.Z., S.S.M.T., S.P.M.T., D.K. (Perlis), D.K. (Johor), D.K.M.B. (Brunei), D.K. (Perak), D.K. (Negeri Sembilan), D.K. (Kedah), D.K. (Kelantan), D.K. (Selangor), S.P.M.J., Commandeur de la Legion d’Honneur (France)
(13 Disember 2006 - )
SULTAN TERENGGANU



Berikut adalah senarai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang terdahulu dari yang pertama hinggalah ke-12. Aku Snap dari koleksi surat khabar lama Utusan Malaysia bertarikh 26 April 2007, keluaran khas sempena Pertabalan Yang di-Pertuan Agong ke-13.


Anda boleh rujuk juga topik Gambar/potret siapakah pada wang kertas Malaysia??, kiranya ini merupakan tambahan dari apa yang aku penah tulis dulu. Aku harap, sedikit sebanyak topik ini dapat memberi input kepada kita semua.

Rujukan Utama: Malaysian Monarchy
Pautan lain: Sultan Mizan Zainal Abidin

2 comments:

Anonymous said...

Kalau ambil pandangan dari segi sebagai seorang collector/pengumpul koleksi ....

Tuanku Mizan ini dikira beruntung kerana semasa beliau ditabal sebagai Sultan Terengganu, ada keluaran setemnya.....

semasa Tuanku Mizan dilantik jadi Yang Dipertuan Agong ada setem khas dan duit syiling peringatan dikeluarkan

Unknown said...

salam..

hehe incik Simistri musti ada koleksi tu kot...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Harga Spot Gold Terkini

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute