Cari Post lain disini

Monday, August 19, 2019

Tempahan Duit Syiling Peringatan Sempena Pertabalan Yang di-Pertuan Agong XVI (Ke-16) Bermula 19 Ogos 2019

Lebih kurang 2 jam yang lalu, Bank Negara Malaysia (BNM) telah membuat pengumuman berkenaan tempahan bagi pembelian wang peringatan (sepatutnya duit syiling peringatan) sempena dengan pertabalan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XVI di website dan Facebook. 

Pengumuman BNM di Facebook Lebih Kurang 2 Jam Lalu

Pihak BNM kali ini telah memperkenalkan "formula" baru dalam proses menempah duit syiling peringatan Agong ke-16 iaitu TEMPAH dan BAYARkita mesti membuat bayaran terlebih dahulu (kad kredit/debit/"online") bagi setiap tempahan duit syiling peringatan. Nampak macam kejam tetapi sebenarnya ada kebaikannya juga, tolonglah berfikiran positif sikit.

Sila Pilih Item Untuk Tempahan

Bagaimanakah hasilnya nanti? kita sama-sama tunggu dan lihat, masih terlalu awal untuk mykoleksi komen.

Cuma mykoleksi ada satu persoalan (nak juga bertanya soalan),

Bolehkah pihak BNM mengambil bayaran semasa tempahan yang belum pasti samada duit syiling peringatan tersebut berjaya dimiliki oleh penempah ataupun tidak?

Kalau ambil deposit atau "duit booking" semasa tempahan tu biasalah mykoleksi dengar/nampak orang buat, contohnya semasa beli rumah.

Oleh kerana gaji mykoleksi belum masuk lagi, nak korek tabung duit pun belum sampai target. Demi untuk membeli duit syiling peringatan YDP Agong ke-16, mykoleksi terpaksalah korbankan beberapa unit saham mykoleksi untuk mencukupkan dana.

Mohon pihak BNM turut sedih dengan keputusan yang mykoleksi ambil ini, semoga mykoleksi dapat memiliki semua duit syiling peringatan tersebut dengan jayanya....sob....sob...sob.

Penyata Akaun Bursa Malaysia

Bagi penempah duit syiling peringatan yang tidak berjaya nanti, anda jangan risau. Nampaknya BNM akan "refund" semula bayaran tersebut kepada anda.

Apa-apa pun mykoleksi nak ingatkan, "matlamat tidak menghalalkan cara".

"MAJULAH DUIT SYILING PERINGATAN UNTUK DUNIA HOBI NUMISMATIK"

"BAYAR DULU, DAPAT BELUM TENTU"

Yang melapor dan bertanya,
mykoleksi

Maklumat lanjut berkenaan tempahan duit syiling peringatan, anda boleh rujuk maklumat dibawah:
_________________________________________

Kemudahan Tempahan dan Pembayaran Dalam Talian bagi Pembelian Wang Peringatan yang Dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia

Release Date: 19 Aug 2019

Bank Negara Malaysia (Bank) ingin mengumumkan penyediaan kemudahan tempahan dan pembayaran dalam talian bagi pembelian wang peringatan yang dikeluarkan oleh Bank bersempena dengan pertabalan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong XVI Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah sebagai Yang di-Pertuan Agong Keenam Belas.

Tempahan Dalam Talian

Orang ramai boleh membuat tempahan mereka melalui laman sesawang https://duit.bnm.gov.my mulai 19 Ogos 2019 (9.00 pagi) hingga 23 Ogos 2019 (11.00 malam). Sekiranya terdapat tempahan yang berlebihan, cabutan untuk menentukan tempahan yang berjaya akan dibuat. Orang ramai dinasihatkan supaya membuat tempahan menerusi sistem dalam talian Bank Negara Malaysia sahaja dan bukannya melalui mana-mana pihak atau kemudahan tempahan lain yang tidak sah. Semua tempahan akan dipertimbangkan dengan sewajarnya dan tiada keutamaan akan diberikan kepada tempahan berdasarkan tarikh dan masa tempahan. 

Bayaran

Bagi memudahkan tempahan, semua tempahan perlu dibayar sepenuhnya secara dalam talian (e-pembayaran) dengan menggunakan kad kredit / kad debit atau kemudahan perbankan dalam talian. Bayaran bagi tempahan yang tidak berjaya akan dikembalikan kepada pembeli melalui kaedah e-pembayaran yang digunakan semasa tempahan. Bayaran mungkin dikembalikan kepada pembeli sebelum pengumuman keputusan tempahan.

Had Tempahan Dalam Talian 

Bagi memberikan peluang yang sama rata kepada semua, had pembelian bagi setiap pembeli ditetapkan seperti yang berikut:


Pengumuman Keputusan Tempahan 

Keputusan tempahan akan diumumkan pada 17 September 2019 di laman sesawang https://duit.bnm.gov.my. Pembeli boleh mengetahui keputusan tempahan mereka dengan membuat log masuk berdaftar sama seperti semasa membuat tempahan.

Pengambilan

Pembeli yang berjaya boleh mengambil wang peringatan yang ditempah antara 30 September hingga 11 Oktober 2019 di lokasi pengambilan yang mereka pilih semasa membuat tempahan. Pengambilan boleh dibuat pada hari dan waktu bekerja biasa di Ibu Pejabat Bank Negara Malaysia (Blok D) dan di Pejabat-pejabat Bank Negara Malaysia di seluruh negara. Pembeli perlu hadir dan menunjukkan dokumen pengenalan diri yang sah (contohnya, MyKad bagi warganegara Malaysia atau Pasport bagi bukan warganegara Malaysia) semasa mengambil wang peringatan. Pasport Malaysia TIDAK diterima sebagai bukti pengenalan diri bagi pengambilan wang peringatan.


© Bank Negara Malaysia, 2019. All rights reserved.

Sumber asal: http://www.bnm.gov.my

No comments:



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Harga Spot Gold Terkini

GOLD - (current bid, $ change, low, high) Update every minute